
Organizacja i zarządzanie jakością usług medycznych
Sektor ochrony zdrowia należy do tych gałęzi gospodarki, w których jakość jest czynnikiem krytycznym, każdy błąd może spowodować tragedię konkretnej osoby. Dlatego też tak istotnym jest, aby zakłady opieki zdrowotnej traktowały proces podnoszenia jakości priorytetowo. W ostatnich latach coraz więcej placówek medycznych podejmuje działania na rzecz wdrażania narzędzi zarządzania jakością. Próbując „opanować” coraz to nowe obszary organizacji, kolejno wprowadzają różnorodne instrumenty zarządzania jakością.
Każdy z nas wie, co to jest jakość ale znalezienie ogólnej jednej definicji dla tego pojęcia, która mogłaby zadowolić wszystkich zainteresowanych, jest niemożliwe. Istnieje duża różnorodność rozumienia i definiowania pojęcia jakości. Na załączonych slajdach przedstawiono różne definicje i teorie podejścia do jakości. Wykładowca stara się odpowiedzieć na pytanie: czy słowo „jakość” nie jest tylko pustym sloganem czy modnym chwytem marketingowym, a także jakie są przesłanki, dla których warto zajmować się zagadnieniem jakości w ochronie zdrowia.

Marketing usług medycznych
Koncepcja marketingowego zarządzania placówkami medycznymi zakłada, że w centrum zainteresowania jest pacjent. To jego potrzeby decydują o tym, na ile skutecznie dany podmiot medyczny może budować swoją pozycję rynkową. W odniesieniu do sfery zdrowia mamy do czynienia z funkcjonowaniem podmiotów zarówno publicznych jak i niepublicznych, co ma wpływ na zakres stosowanych narzędzi marketingowych, a tym samym na możliwość wykorzystania wiedzy o zachowaniach pacjentów.
Wykładowca stara się przedstawić wiedzę o zachowaniach pacjentów w celu zastosowania jej do skutecznego zarządzania placówkami medycznymi.